Hieronder injectie inbouwen en carburateurs er uit. :-)
1e - Het L-Jetronic injectie systeem. alles tot achter de zekeringenbox van de donorauto af gehaald. Ook de benzinepomp niet vergeten, want deze voorziet het systeem van een constante druk van 300 kPa (3 bar).
2e - De werkplek, het enige wat er in blijft is het onderblok. Omdat de zuigers geen kam hebben past alles erop. Ook de "luminition" elektronische ontsteking, die net voor veel euro's was aangeschaft, gaat eraf omdat de ontsteking van de 318i geïntegreerd is met het injectie systeem. De motorsteun wordt voorzien van een bevestiging voor de inlaatspruitstuk steun.
3e - De bedrading heeft nogal wat aandacht nodig. naast het implementeren van twee relais t.b.v de gasinstallatie waren er modificaties gewenst. Het systeem is aardig compleet te monteren behalve het verwijderen van overbodige bedrading moet de startmotor en contactdraad worden verbonden met de regeleenheid. Ook de pomp moet, net als de continuspanning, gezekerd worden.
4e - Het huwelijk. Na 4 dagen sleutelen een 02/318 tii?? Starten en overschakelen op LPG gaat ook zonder pruttelen.
Dan besloten zelf eens wat te bedenken. Maar wel op LPG. Das goedkoop, en laat veel compressie toe zonder dieselklop problemen.
Dure kamzuigers zijn erg schaars en zeker in de overmaat. Dus de oplossing bedacht nl. opboren tot een 2.2 liter blok. :-)
1e - Ik had nieuwe zuigers nodig voor mijn 2.2 Literblok. De dikke zuigers van een BMW 635CSI zijn 92mm maar hebben 2,5mm lagere compressie hoogte. Er moet wat van het blok af.
2e - Het voordeel is ook, dat je gelijk een overmaat hebt, zodat de cilinderwand mooi nieuw kan worden uitgeboord en gehoond. Om de compressie hoogte op te vangen moet het blok 2,5mm afgedraaid worden.
3e - Een hogedruk 121ti kop zal moeten worden gefreesd ivm compressie zuiger-kop passing, voorzien van grote kleppen 46mm ipv 44mm met harde zittingen. Afdichting met een M10 (S14) koppakking 93,4mm E30 M3, M3 Cecotto (Evo2) 1985.
5e - Een snellere nokkenas van een 3 serie, ivm andere richting van de ontsteking, niet te vergeten (in Amerika cq USA laten maken). Hele scherpe nokken van 284graden. De nokkenas timing aanpassen en opnieuw de borgpengaten boren & plaatsen.
6e - Dit verlagen van het blok houd wel in, dat de timing van de nokkenas variabel moet worden gemaakt en de kettingspanner moet worden gemoderniseerd voor de verlaging 5mm te lange ketting.
7e - Om de motor te helpen bij het accelereren, zet ik er een 318i (lichter) afgedraaid vliegwiel erop.
8e - Het inlaatspruitstuk van de 318i met kopinjectie wordt voorzien van een serieuze 6 cilinder smoorklep met diameter 70mm ipv 38mm. De bediening van de klep gewijzigd met een klepbediening van een Nissan turbo. Grootse LPG tussenstuk achter het sportfilter geplaatst.
9e - inlaat honen en de flow optimaliseren.
10 - Uitlaat race spaghettispruitstuk.
11 - Uitgevoerd met een 3serie 5 bak en differentieel.
12e - Power dyno test en speed rit op circuit Lelystad. Dip in de powercurve is later bijgesteld en weggewerkt. 195 Pk is een mooi resultaat.